Thursday, October 8, 2009

Gempa di Padang dan firman Allah SWT

sms mengaitkan kejadian gempa di Padang dengan ayat-ayat al-Quran tersebar luas. Setelah disemak dari laporan akhbar, semua waktu yang dinyatakan dalam sms sama, kecuali satu yang tersasar.

Gegaran ini berlaku di Padang pada 30 September pukul 5.16 petang waktu tempatan.

QS, Ar-Ruum (30) ayat 9: "Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, serta memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu lebih kuat dari mereka sendiri, dan orang-orang itu telah meneroka bumi serta memakmurkannya lebih dari kemakmuran yang dilakukan oleh mereka, dan orang-orang itu juga telah didatangi oleh Rasul-rasulnya dengan membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (lalu mereka mendustakannya dan kesudahannya mereka dibinasakan). Dengan yang demikian, maka Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri."

QS. Al Israa’(17) ayat 16: "Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu Kami menghancurkannya sehancur-hancurnya."

Mengikut laporan akhbar, gegaran susulan berlaku pada 5.38 (17:38), tetapi waktu yang disebarkan melalui sms ialah 5.58 (17:58). 20 minit adalah satu perbezaan yang agak substantial. Adakah laporan akhbar yang salah?

QS, Al Israa' (17) ayat 58: "Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz)."

Laporan ini pula mencatatkan gegaran susulan berlaku pada 17:38:52.

QS, Al Israa' (17) ayat 38: " Tiap-tiap satu perintah itu , menyalahinya adalah kejahatan yang dibenci di sisi Tuhanmu."

Keesokan harinya, "Pusat Kajian Geologi Amerika Syarikat (USGS) melaporkan satu lagi gempa bumi kuat menggegarkan Sumatera Barat, Indonesia.

Gempa bumi berukuran 6.9 pada skala Richter itu berlaku pada 8.52 pagi ini (9.52 pagi waktu Malaysia), kira-kira 280 kilometer dari pusat gempa bumi semalam."

QS, Al Anfaal (8 ) ayat 52: "(Keadaan orang-orang kafir itu) samalah seperti keadaan Firaun dan kaumnya serta orang-orang yang terdahulu dari mereka. Mereka kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, lalu Allah menyeksa mereka dengan sebab dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah maha kuat, lagi maha berat seksaNya."

Baca selanjutnya di sini, sini, sini, sini dan sini.

"Let us be analytical and not be critical"

Untuk renungan bersama, wallahualam.

No comments: