Langkah
pertama dalam menjadikan Facebook sebagai platform membina jenama
perniagaan kita adalah, akaun Facebook yang perlu kita buka adalah
"Pages". Sering kali, akaun yang kita sedia ada merupakan "Profile" yang
menghubungkan kita dengan kenalan dan keluarga. Pages mempunyai
beberapa ciri-ciri yang hebat untuk sesuatu perniagaan- yang tidak
dimiliki Profile page yang kita sering gunakan.
Antaranya
adalah kebolehan menampung kenalan atau pengikut tanpa had (Profile
page hanya terhad kepada 5,000 friends). Sebagai perniagaan, kita tidak
patut menghadkan prospek kita! Facebook pages juga mempunyai kebolehan
menghantar mesej terus ke inbox pengikut-pengikut perniagaan kita secara
terus. Kaedah ini amat berguna dalam mempromosikan produk atau
perkhidmatan kita. Daftar pages anda di http://www.facebook.com/pages
Kunci kejayaan membina jenama perniagaan kita melalui Facebook adalah dengan sering mengeratkan lagi hubungan antara kita sebagai perniagaan dan juga pengikut-pengikut kita. Ini boleh dilakukan dengan cara mencipta topik-topik di Facebook yang dapat menarik minat dan perhatian sasaran pasaran perniagaan kita.
Anggap
akaun Facebook kita sebagai satu komuniti yang dapat menarik mereka
yang berminat tentang produk dan perkhidmatan kita. Fikirkan pula,
apakah isu atau topik yang dapat mencetus perbincangan yang positif di
komuniti kita.
Sebagai
contoh, sekiranya kita menjalankan perniagaan fotografi, fikirkan
topik-topik yang berkaitan dengan fotografi yang boleh dibincangkan-
topik boleh bermula daripada topik mudah seperti "Bagaimana cara memilih
kamera DSLR terbaik?" hingga ke yang lebih kompleks seperti "Teknik dan
kaedah mengawal pencahayaan untuk fotografi produk". Topik-topik
yang dibincangkan akan berjaya menarik kumpulan sasaran yang tepat yang
berminat dengan industri kita. Dan kumpulan ini merupakan prospek kita
yang terbaik oleh kerana mempunyai hubungan maya dengan perniagaan kita.
Oleh: Irfan Khairi
No comments:
Post a Comment